Authors: Pirnach A.M., Dudar S.M., Shpyg V.M.
Year: 2009
Issue: 04
Pages: 53-59
Abstract
The three-dimension diagnostic and prognostic models of frontal cloud systems have been used for investigation of atmospheric phenomena connected with atmospheric fronts and their cloud systems that caused the damage events. Case of high convective cell caused aircrafts accident (August of 2006) will be presented in detail. It is found that is plausible to assume that crash was caused by conditions as follow: violent development of chimney clouds on the way of aircraft; cells of the strong vertical motions that can make the flight out of control; zones of instability that caused strong turbulence; chimney convective clouds with crystal tops and mixed layers that caused riming of aircraft.
Tags: aircraft crush; chimney clouds; frontal cloud system; numerical simulation
Bibliography
- Kryvobok, O., L. Savchenko (2007) Analysis of satellite data on 22 August 2006 (plane-crash over eastern part of Ukraine). 4 th European Conference on Severe Storms, 10 – 14 September 2007, Trieste, Italy.
- Pirnach, A. (1998) Construction and application of the various numerical models for study the cloud dynamics and structure of the frontal rainbands. J. Atmos. Res., pp. 45–47.
- Пірнач Г.M., Заболоцька Т.М., Підгурська В.М., Шпиталь Т.М. Чисельні та експериментальні дослідження фронтальних хмарних систем, які зумовили небезпечні явища на Україні. – Наук. праці УкрНДГМІ, 2002, вип. 250, с. 42 -60.
- Пірнач Г.М., Білокобильский А.В. Чисельне моделювання літніх фронтальних хмар. – Наук. праці УкрНДГМ, 2000, вип. 248, с. 5–21.
- Пірнач Г.М. Моделювання фронтальних хмар із сильними опадами для рівнинних та гірських рельєфів. – Наук. праці УкрНДГМІ, 2005, вип. 25, с. 37–50.
- Пірнач Г.М., Шпиг В.М. Моделювання потужних конвективних хмар – Геоінформатика, 2007, № 4, с. 86–94.